At starte en virksomhed er ikke en dans på roser. Det kræver blod, sved og tårer og ikke mindst en helt masse tid. Det kræver ekstremt meget af ham eller hende, som vælger at starte virksomheden og man betaler ofte en høj pris i form af stress. At være stresset kan være livstruende både for iværksætteren, men specielt også for virksomheden. Når man bliver stresset, så mister man overblikket og det kan være farligt.

At være iværksætter når det går godt, er uden tvivl noget af det mest fantastiske og tilfreds- stillende man kan opleve. Når man ser, at ens idéer fungerer og det hele går op i en højere enhed, så får man bare lyst til at arbejde endnu mere. Ordrene strømmer ind og kunderne vender tilbage, men det betyder også mere arbejde. Og mere arbejde er ikke noget problem lige indtil den dag, hvor det bliver for meget. Man begynder langsom og mærke flere og flere stresssymptomer.

Hvordan mærker man symptomerne?

I starten kan det være nogle meget normale symptomer, som f.eks. svedige håndflader eller anspændthed. Dette er dog ikke symptomer, som påvirker en specielt meget og de hører også til de mere normale af slagsen. Men langsomt vil man opleve, at det bliver værre, hvis man fortsætter med den samme arbejdsmængde.

Det kan langsomt blive til at man sover dårligt og at man bliver lettere irritabel.Disse symptomer er noget værre og her begynder det også at ramme virksomheden. Man mister overblikket og til sidst kan man ikke følge med. Der vil automatisk ske fejl og dette kan være fatalt for en virksomhed i opstartsfasen.

 

Hvad kan man selv gøre?

Det er derfor ekstremt vigtigt, at man som iværksætter husker at strukturere sin hverdag og ligge en plan for virksomheden. Man skal huske pauserne, hvor man slukker mobilen og kobler helt fra. Hvis man gør det, så effektiviteten i de timer hvor man arbejde bliver højere og dermed kan man faktisk nå det samme på færre timer. Der er dog mange som tænker, at strukturering og planlægning er en værre tidsrøver. Og en tidsrøver er jo ikke ligefrem det man har brug for i en nystartet virksomhed.

Men i dag er strukturering og planlægning faktisk meget nemt. Vi har vores kalender på telefonen og computeren. De kan endda synkroniseres, så man slipper for at skrive aftaler ind begge steder. Der findes også mange ekstra apps, som er skræddersyet til planlægning og strukturering af en stresset hverdag i en virksomhed. Så husk pauserne, så slipper du for stress og du bliver samtidigt mere effektiv i arbejdstimerne.