Her prøver vi at samle metoder, der gør at man kan fokusere væk fra de symptomer man oplever. Du er meget velkommen til at komme med dine input til hvordan man nedsætter symptomer indenfor angst, depression, stress osv. Metoderne bruges når symptomerne bliver voldsomme, så man får tankerne væk fra den lidelse man skulle have.

1. Forestilling

Forestil dig et bestem sted. Det kan være du går igennem en gang i dit hus eller op af nogle trapper. Tæl derefter ned (eks. fra 10), hver gang du går et trin mens du forestiller dig situationen.

Forfatter – ukendt

2. Gør din følelse til at objekt

Handler om at du skal forestille dig din følelse som et objekt. Hvilket vil sige at hvis du har nogle fysiske symptomer på lidelsen, det kunne eksempel være en stikken i din højre arm pga. angst. Så skal du gøre denne følelse til et objekt, så du derved synliggøre følelsen og dermed prøve at acceptere at den er der.

Forfatter – ukendt

3. Åndedrætsøvelse

Her skal du fokusere på dit åndedræt, hvor du suger luft ind i 4 sekunder, mens du tæller. Derefter puster du langsomt luften ud i 8 sek. mens du tæller.

Forfatter – ukendt

4. Fokuser på at komme af med lidelsen

Denne øvelse går ud på at man fokusere på de symptomerne, ved at finde en sætning, rim eller sang, der fokusere på at fjerne de symptomer man oplever. Når symptomerne kommer, siger man så rimet til sig selv og dermed kommer fokus væk fra symptomerne.

Forfatter – ukendt

Fortættes – Har du en god metode til hvordan du kommer lidt væk fra symptomerne, så skriv i kommentarfeltet.