I nutidens travle samfund er der flere og flere, som får konstateret depression. Depressionen dækker over et stort spektrum af følelser, og det kan opstå af alt fra stress til ensomhed. Det kan også komme af psykiske problemer eller traumer.

Depression er således en meget bred betegnelse. De mest udbredte symptomer på depression er ugidelighed, sløvhed, koncentrationsbesvær og manglende følelser af glæde. Hvis du kan nikke ja til disse symptomer, har du muligvis depression. Depression kan komme i mange former, grader og niveauer. Selv om man bare har depression i en meget lille grad, er det vigtigt at være opmærksom på det og handle derefter.

Sunde kostvaner ved depression og stress

Det som du selv kan gøre mod depression, er at spise sundt. Du er hvad du spiser, og din krop og psyke vil reagere godt på mad, som er fuld af vitaminer. De vil derimod reagere dårligt på mad, som er fuld af sukker. Mange med depression kommer ind i en ond cirkel, hvor de bruger usund mad, som en form for trøst. Problemet er at sukkeret i usund mad virker trøstende i det øjeblik, som man spiser det, men i længden har det den modsatte virkning.

Det er blevet bevist, at man kan komme af med sin depression eller i hvert fald formindske den, gennem en sund livsstil. Dette inkluderer både sund kost og motion. Din krop og din hjerne arbejder tæt sammen, og hvis din krop har det dårligt vil den typisk overføre den følelse til din psyke. Kroppen kræver blandt andet grøntsager for at fungere optimalt, og får den ikke det, kan det have psykiske konsekvenser.

Hvad skal man så spise?

Det mad som er bedst mod depression, er generelt mad med mange vitaminer. Det er ikke videnskabelig bevist, hvad der fungerer bedst, og der er derfor en generel uenighed blandt mange. Der er dog en række madvare, som der er høj enighed om på tværs af befolkningen.

Disse er henholdsvis; ærter, nødder, chili, mørk chokolade, bananer, lever, sardiner og brødprodukter med mange fibre. Så lider du af depression så lav en sund kostplan og dyrk mere motion. Vælg først og fremmest mad, som har et højt indhold af vitaminer og fibre og undgå, så vidt som muligt, sukker og junkfood. Har du svært ved at komme i gang, så bed en ven om at gøre det sammen med dig, så I kan motivere hinanden.
paranødder – meget rige på selen, hvor forskning viser, kan hjælpe med at forebygge lavt humør.

Her er eksempler:

  • Ærter – vitamin B1 som er nødvendig for sunde nerver.
  • Lever – jern og vitamin B6. Godt mod depression –  lave niveauer kan øge depressionen.
  • Sardiner – rig på kalium, jern og B-vitaminer – opretholder en sund hjerne. Omega-3 fedtsyrer i fede fisk, kan hjælpe med at overvinde visse
    hjernesygdomme.
  • Mørk chokolade –  Chokolade med et højt kakao tørstofindhold – større end 60 procent – indeholder et kemisk stof kaldet phenylethylamin.
  • Chilli – bidrager til at fremme frigivelsen af endorfiner i hjernen som giver lykke.
  • Højt fiberindhold i morgenmadsprodukter – rig på kulhydrater for at øge blodsukkeret og beriger kroppen med B-vitaminer som giver et sundt nervesystem.
  • Bananer – giver kulhydrater som øger humøret samt vitamin B6.