Angst kan opstå på baggrund af mange forskellige ting, og det er individuelt, hvad vi reagerer på i angstprægede situationer. En udpræget form for angst er angsten for at optræde. Under denne kategori findes eksamensangsten.

Eksamensangst er et meget udbredt problem, og langt de fleste mennesker føler nervøsitet, inden de skal til eksamen. Det er en helt naturlig følelse, fordi vi gerne vil klare os godt og præstere vores bedste. Men bliver nervøsiteten så voldsom, at den kan kategoriseres som angst, vil den forhindre os i at vise os fra vores bedste side og opnå et godt resultat. I den situation er eksamensangst et problem, som skal bearbejdes.

Hvilke typer eksamensskræk findes der?

Der er mange grader af eksamensangst. Hvis det blot udmunder sig i simpel nervøsitet, er det en helt naturlig reaktion. Nervøsitet er ikke eksamensangst som sådan. Det kan være nervepirrende, men så længe at det ikke hæmmer din præsentation, vil det ikke kræve behandling. Hvis du derimod oplever eksamensangst som præsentationshæmmende, bør du overveje at tage nogle foranstaltninger. Der er mange måder, hvorpå du selv kan hæmme din eksamensangst. Du skal først og fremmest være forberedt på den, og vide hvordan du kan takle den bedst muligt.

Hvad er symptomerne på eksamensangst?

Det er individuelt, hvordan vi oplever eksamensangst, og hvordan vi kan håndtere den. For at komme din eksamensangst til livs skal du lære at genkende dine symptomer, og, vigtigst af alt, vide hvornår og hvorfor de opstår.

Når du er klar over disse ting, kan du begynde at tage dine foranstaltninger. Erkend at alle bliver nervøse i eksamenssituationer, og at det derfor ikke er dig, der er noget galt med. Der er nogle årsager til eksamensangst, der er mere hyppige end andre. Hyppigst opstår eksamensangst, hvis du er dårligt forberedt, hvis du har det skidt, hvis du er en perfektionist, hvis du har dårlige erfaringer med at gå til eksamen, eller hvis du er en person, som generelt bekymrer dig meget.

Hvilke symptomer kan forekomme?

Symptomerne kan være svedeture, hjertebanken, desorientering, koncentrationsbesvær, kvalme og svimmelhed. Alle disse symptomer er fuldstændig normale i angstprovokerende situationer. De viser hvor tæt vores psyke og fysik arbejder sammen. Eksamensangst er i og for sig en psykisk lidelse, men den manifesterer sig i fysiske symptomer. Hjertebanken og svedeture er kroppens måde at gøre sig klar til at flygte, når du føler angst. Denne reaktion er ganske sund hvis truslen, er en farlig løve, men knap så sund hvis man skal blive siddende ved et eksamensbord. Derfor er du nødt til at lære at behandle dine symptomer.

Hvilke konsekvenser kan det medføre?

Konsekvenserne af din eksamensangst er som oftest, at det går udover din præsentation til eksamen. Er det tilfældet, kan du risikere at få en dårligere karakter, end hvad du er værd. Den mest ekstreme og værste konsekvens af eksamensangst er, hvis det går ud over dit psykiske velbefindende.

Hvordan behandles eksamensangst?

Er eksamensangsten så slem, at den kan give dig depression og alvorlig stress, er der mulighed for at få piller, som har en afslappende effekt. Denne form for medicin er blevet mere og mere almindelig blandt de unge studerende indenfor de senere år. Netop fordi den har en afslappende virkning på din krop, vil den afstresse dig, og give dig mere overskud i eksamenssituationen. Det er dog ikke noget, som skal misbruges, men udelukkende benyttes hvis din eksamensangst er så udpræget, at det går ud over dit velbefindende. Du kan kun få den på apoteket med en recept fra din læge.

Behandling af mild eksamensangst

Hvis din eksamensangst er mere mild og domineret af nervøsitet, kan vejrtrækningsøvelser hjælpe dig godt på vej. Tag, for eksempel, 10 dybe vejrtrækninger og få dine tanker klaret igennem. Vejrtrækningsøvelser er efterhånden blevet en kliché, men det virker! Sørg desuden for at få sovet og spist sundt inden eksamen. Hvis din krop har det godt, har du mere energi til at holde tankerne på rette spor. Hvis du kan mærke, at du skal til at gå i panik i eksamenslokalet, så tæl til ti og mind dig selv om, at du har læst det, og godt ved det. Husk altid at det er din eksamen, og dig der bestemmer, hvordan den skal forløbe. Det er helt okay at stoppe op og vende spørgsmålene i hovedet, før du svarer. Din eksaminator er der for at hjælpe dig – ikke for at begrænse dig.

Hvad kan man selv gøre?

Meget eksamensangst kan du bearbejde, inden du skal til eksamen. Hvis du er godt forberedt reduceres dit stressniveau typisk. Sørg derfor for at lave en gennemtænkt plan for eksamenslæsning, som ikke giver dig urealistisk travlt. Hvis du har overskud gennem hele din forberedelse til eksamen, har du ikke noget at være bange for. Angst er dog ikke en rationel følelse, så en god forberedelse kan ikke fjerne din eksamensangst komplet. Forberedelsen kan dog give dig overskud til at trække vejret og sige til dig selv: ”jeg ved det her”.